Susanne Biendara

Susanne
Mit navn er Susanne, men måske mere kendt under navnet Sus. Jeg er gift med Markus, og vi har sammen to voksne sønner.
Her i huset, som ligger centralt i Præstø by, kan I måske komme til at møde min mand, og vores lille franske bulldog.

Jeg har været dagplejer siden 2002, og nyder stadig, at kunne give omsorg og nærvær til dagplejebørnene, og være med til at “pakke barnets rygsæk”, så de nemmere kan mestre livet.

Jeg har i mine efterhånden mange år som dagplejer, uddannet og efteruddannet mig med relevante kurser og uddannelser. De sidste har været ICDP (Relationsdannelse), re-certificering som Idrætsdagplejer over DGI samt re-certificering af børneyoga.
Ud over det har jeg haft et uddannelsesår (sep. ’21- sep. ’22), hvor jeg tog uddannelsen til Pædagogisk Assistent.

Mine værdier

Hos mig er der fokus på det enkelte barn. Det er vigtigt for mig, at børnene er trygge, føler sig set, hørt og forstået. Derfor har vi en forudsigelig og overskuelig hverdag.

Børnene bliver inddraget i de daglige gøremål, som at være med til at dække bord og rydde op, i det omfang de kan, da det er med til at styrke deres selvværd og selvhjulpenhed.

Vi fjoller en del, men der er også plads til både fordybelse og højt aktivitetsniveau. Bevægelse er en naturlig del af hverdagen, da børnene lærer mest med kroppen og deres sanser.

Sproget er i højsædet i dagplejen, så der læses dagligt i en eller anden form. Om det er rim og remser, eller det er dialogisk læsning, er ikke så vigtigt, bare vi får talt om det vi læser, og det gør vi - meget!

Vi er ude, i det omfang, som vejret og børnegruppen tillader det, men gerne dagligt.
Det vigtigste for mig er at møde det enkelte barn, hvor det udviklingsmæssigt befinder sig, og at følge dets initiativ – give tid og plads til fordybelse, så barnet får mulighed at lære og udvikle sig.

For at børnene kan trives bedst muligt, er det vigtigt for mig, at have en åben og ærlig dialog med jer som forældre.
At intet er for småt til, at blive talt om. For hvis vi er enige om hvordan tingene skal være omkring jeres barn, kan jeg være med til at skabe den bedst mulige hverdag, hvor jeres barn trives og udvikler sig, og bliver parat til børnehaven.

En typisk dag i min dagpleje kunne se sådan ud:

• Frem til kl. 8 tilbyder jeg morgenmad til de børn, som ikke har spist hjemmefra. Det vil også være tidspunktet hvor de yngste børn, som har brug for en lille lur bliver puttet.
  • Ved 9-tiden vil der typisk være samling hvor vi også får en lille formiddagssnack.
  • Derefter starter dagens aktiviteter som fx kunne være bevægelse efter DGI eller yoga. En tur med ladcyklen ud i det blå eller skoven, kreative sysler og sprogkufferter bruger vi også en del tid på.
  • Vi mødes med kollegaer fra Præstø flere gange om måneden, bl.a. har vi heldagslegestue sammen hvor vi har forskellige planlagte aktiviteter.
  • Vi spiser frokost ved 11-tiden og bruger god tid til at spise, inden børnene bliver gjort sengeklar og kommer ud og putter.
  • Efter en god middagslur vil børnene blive tilbudt lidt frugt og brød. Derefter er der tid til lidt leg og hygge, måske lidt historielæsning inden det bliver tid til at sige ‘farvel og tak for i dag’
LæringsmiljøLege-læringsmiljø