Gitte Lykke Fogh Christensen

Gitte

Hej og velkommen til Vordingborg dagpleje.
Mit navn er Gitte, og jeg er en årgang 1968. Jeg har været dagplejer siden 2008, og har efterhånden haft mange skønne børn i min dagpleje.
Jeg bor i hus i Ndr. Vindinge i Vordingborg sammen med min mand Tommy og vores søn Christian (fra 2008).

Mit hjem er indrettet med et legeværelse, hvor vi har mange fantastiske aktiviteter. Derudover opholder vi os også i min lange gang, køkken og nogen gange i stuen. Legeværelset er indrettet med læringsmiljøer som køkken, og dukkekrog. Der er også en sofa på værelset, som vi bruger når vi skal læse og til at hygge i.
Jeg har en stor forhave, som er indrettet til børnene, med rutchebaner, legehus, sandkasse, vipper, og balance bane. Jeg har desuden en indhegnet indkørsel, hvor børnene kan køre på motorcykler, løbecykler, biler og et udendørskøkken.

Vi er løbende på kursuser, og vi er bl.a. uddannet i børne yoga, børne DGI. Vi har været til flere musik forløb, og vi har været på kursus i ICPD. I 2020 blev jeg færdiguddannet som pædagogisk assistent, som virkelig har givet mig meget læring og viden.

Jeg finder det vigtigt

Det er vigtigt for mig som dagplejer, at der bliver skabt et trygt rum for børnene. At det enkelte barn føler sig set og hørt, og jeg tager altid hensyn til det enkelte barn og op- og nedjusterer vores aktiviteter så alle børn kan deltage på deres niveau. At børnene udvikler sig og trives i dagplejen, både sammen med mig og de andre børn. Og det er desuden også vigtigt for mig, at vi har et godt og solidt børnefællesskab, hvor børnene føler sig inkluderet og udvikler deres sociale kompetencer, og at børnene bliver selvhjulpne,- som er med til at styrke deres selvværd og selvtillid.

Mine værdier

• At krop og bevægelse er en naturlig del af hverdagen, da børn lærer med hele kroppen. Krop og bevægelse er også med til, at styrke deres selvværd og selvhjulpenhed.
  • At have et godt forældre samarbejde, da det også er med til at børnene får en god dag i dagplejen.
  • At komme på cykeltur med børnene, dette er noget vi især gør om sommeren. Både jeg og børnene elsker vores udflugter, som både går til strand, gåsetårnet, til fiskemanden, på biblioteket og på legepladser rundt omkring i Vordingborg. Og børnene er selvfølgelig spændt fast efter lovens regler, og har cykelhjelm og veste på.
  • At der er en tryg og genkendelig hverdag med omsorg og nærvær, da det er en vigtig grundsten i barnets liv, for at kunne udvikle, trives og lære.
  • At bestræbe os på, at komme udenfor dagligt enten i haven, på tur, i skoven, på legepladsen eller hos en kollega, da det er med til at styrke mange af børnenes sanser.
  • At sproget også bruges gennem sang, rim og remser og dialogisk læsning, og vigtigheden af at bruge gentagelser og sætte ord på de ting vi gør, da det er med til at styrke og udvikle børnenes sprog og sprogforståelse.
  • At arbejde med Den styrkede pædagogiske Læreplan, som alle kommunale institutioner arbejder efter, og dermed skaber det en genkendelighed for barnet.
  • At have en god og tryg brobygning med børnehaven og gæsteordningen, så børnene føler sig trygge når de enten skal i gæsteordningen eller videre i børnehaven.
  • At være kreativ hvor vi bl.a.: maler, klippe klistre, laver overraskelser, finder ting i naturen, anvender forskellige materialer og mange andre spændende ting.
  • At arbejde med Vordingborg Dagplejes kerneopgaver som er: LÆRING – TRIVSEL – UDVIKLING OG DANNELSE.

• Morgenmad tilbydes indtil kl. 8
  • Omkring kl. 9 når alle børn er kommet, spiser vi formiddagsmad, og vi får sagt godmorgen og velkommen til alle.
  • Formiddagen bliver brugt på forskellige aktiviteter, som kan være på besøg hos en kollega, eller vi går en tur i nærområdet eller i skoven, et planlagt læreplanstema eller ud og lege i haven.
  • Omkring kl. 11 begynder vi at spise frokost, og vi har en hyggelig og rolig stund omkring madbordet.
  • Efter frokost bliver børnene gjort klar til en middagslur, og de kommer ud i deres barnevogne og sove.
  • Efterhånden som børnene vågner spiser vi eftermiddagsmad, og så er der leg, læsning, og hygge indtil vi siger farvel og på gensyn i morgen.
  • I Vordingborg kommune serverer vi økologisk mad og frugt, og til måltiderne tilbydes der mælk og vand.
    Lege-læringsmiljøLæsekrog