Dagsrytme

Dagligdagen i dagplejen er præget af ro, genkendelighed, fordybelse og tid til at være. I dagplejen tilstræber vi at være ude hver dag i kortere eller længere perioder afhængig af børnenes alder, kompetencer osv.

Aktiviteter og rytmen i den enkelte dagpleje tilpasses og planlægges ud fra den aktuelle børnegruppe.

Om morgenen kommer børnene på forskellige tidspunkter og indtil gruppen er samlet er legen primært børneinitieret. Når gruppen er samlet holdes der samling, hvor der synges, læses aktuelle bøger, der tales evt. om hvilken dag det er, hvordan vejret er og desuden tales der om hvad dagen er planlagt til at skulle indeholde. Samlingen er også tidpunktet hvor børnene får set hinanden og dagplejer i øjnene og på den måde hilser dagen og hinanden velkomne. Samling kan foregå på gulvet eller ved et bord, afhængig af samlingens omdrejningspunkt.

Efter samlingen starter dagens aktivitet.

Før frokost skal alle vaske hænder og selvhjulpenhed til dette opøves hver dag. Børnene hjælper med borddækning og til måltidet kan der i sommer og efterår ofte nydes frugt og grønt, som børnene selv har været med til at så, passe, pleje, vande høste. I måltidet er der dialog og kulturen omkring det at sidde og nyde maden og hinandens selskab. Efter frokost hjælper børnene ofte med at tage af bordet og får lov til at lege lidt på egne præmisser og tulle rundt.

De fleste dagplejebørn sover middagslur og når de gøres klar til dette foregår det stille og roligt, da energien hos børnene er aftagende. Børnene sover som oftest i barnevogn og hen mod børnehavestart sover de inde hos dagplejer på feltsenge der er beregnet til formålet og hævet lidt fra jorden så træk undgås.

Efter lur vågner børnene stille og roligt op og til eftermiddagsmad tilbydes primært frugt/brød og evt. grød. Ofte igangsætter børn selv en leg og/eller aktivitet frem til de hentes. Eftermiddagen har varierende længde og somme tider er dagplejer med til at lave en hule, bygge en togbane, høre musik og blæse sæbebobler til, hygge sig med at samle puslespil, lege med modellervoks, eller små science-forsøg.

Alle børn har individuel udviklingshastighed og i dagligdagen i dagplejen understøttes der det, som barnet har brug for og er optaget af lige nu. Selvhjulpenhed med af- og påklædning bruges der nogle gange meget tid på, ligesom at dække bord og tilberede mad kan periodevis være noget der optager børnene i en sådan grad, at den personlige, sproglige og motoriske udvikling understøttes eminent ved disse gøremål. På den måde "zoomer man ind og ud" af forskellige fokuspunkter i den tid man går i dagpleje og på den måde opnår så mange færdigheder og kompetencer at det bedst mulige afsæt er tilstede for en ny og spændende tid i børnehave, når barnet er fyldt 3 år.