Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læreplan og årshjul

I dagplejen modtager forældre, forud for hver måned, en månedsplan på AULA med de aktiviteter der skal foregå. Månedsplanen tager udgangspunkt i de forskellige læreplanstemaer. Der opstår også spontane aktiviteter i dagplejen og vi vægter den børneinitierede leg højt, men udgangspunktet for læring og udvikling fremgår af månedsplanen. 

I 2024 har vi valgt at der arbejdes med samme læreplanstema i perioder af to måneders varighed, så der skabes rum og plads til fordybelse hos børn og voksne.

Tema for januar 2024.

  Januarbillede

Kultur, æstetik og fællesskab.

Vi arbejder med egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier i et ligeværdigt fællesskab. Vi giver børnene mulighed for at udforske deres fantasi, kreativitet og nysgerrighed. Vores læringsrum indeholder forskellige materialer, der stimulerer børnenes fantasi og sanser.

 

Tema for februar og marts.

 februarbilledepige på hovedet

Krop, sanser og bevægelse samt alsidig personlig udvikling.

Vi sætter fokus på krop og bevægelsesaktiviteter, både i ro og aktivitet og bliver fortrolige med kroppens funktioner og sanser. Børnene udvikler herigennem engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i børnefællesskaber.

I egen dagpleje sætter vi fokus på børnenes læringsmiljø og mulighed for at udfolde sig ude og inde.

YOGA og DGI-aktiviteter indgår som et bærende element.

Team for april og maj.

 dreng med lup anemoner

Social udvikling og natur, udeliv og science.

Vi har fokus på børns trivsel i stemningsfyldte fællesskaber. Forskellighed ses som en ressource i børns udvikling af empati og opbygning af relationskompetence.

I arbejdet med den sociale udvikling bruger vi naturen aktivt hvor vi vækker børnenes nysgerrighed og glæde ved udelivet og fællesskabet. Naturen tager vi med hjem i egen dagpleje til inspiration og forstærker naturoplevelsen og børnenes opmærksomhed.

Små eksperimenter og science oplevelser indgår i perioden.

Team for juni og juli. 

pige maler akvarel siddende på græsplæne

Kommunikation, sprog, kultur, æstetik og fællesskab.

Vi har farverige og eventyrlige dage i dagplejen hvor vi i det pædagogiske læringsmiljø sørger for at børnene får forskellige kulturelle oplevelser som tilskuere og som aktive deltagere.

Vi anvender forskellige materialer og udtryksformer for at understøtte børnenes fantasi og kreativitet. Læringsmiljøet har fokus på at børnene får erfaring med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer som de kan anvende i dagplejens fællesskaber.

Tema for august og september.

solsikkeafgrøder

Natur, udeliv og science med fokus på leg og læring og det pædagogiske læringsmiljø.

I fællesskab med børnene skaber vi læringsmiljøer som sætter rammen for børnenes aktive deltagelse i at obsevere og undersøge naturfænomener.

Fokus er de legende og lærende oplevelser og begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig adfærd. Vi giver børnene positive, sjove og hyggelige oplevelser.

Fælles for alle i dagplejen er, at vi har en temauge ”naturens uge ” og micro science festival. 

Tema for oktober og november.

traktorroelygte

Social udvikling, kommunikation og sprog.

Med udgangspunkt i børnenes perspektiv, børnefælleskabet og den sociale udvikling, arbejder vi med sprog. Dialogisk læsning highlightes og danner grundlag for kommunikationen. Bogglad anvendes til dialogiske forløb og børnene oplever medindflydelse i temavalg og samvær. F.eks. kan temavalg munde ud i hjemmegjorte temakasser. Vores fokus på læringsmiljø fastholder vi nu indendørs i egen dagpleje.

Tema for december og januar.

snemand

Krop, sanser og bevægelse

I en ellers travl julemåned hvor julen fylder i mange familier, sørger vi for at der også er tid til afkobling og plads til spontanitet og bevægelse. Vi zoomer ind på juleyoga så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, sanser og funktioner.

Dokumenter

Læreplan 2024.pdf

Shape Created with Sketch.